lørdag 4. april 2009

Beretninger fra en jobbsøker

Ah. Blomsterlukt, fuglesang og behagelig sol gjennom et tynt skydekke. Våren har kommet til Zürich!

Jeg sitter på balkongen. Olivier er ikke hjemme, så jeg bruker leiligheten nesten som den var min. Her sitter jeg, ser på blomstene i hagen, og venter. Venter på at en drosje skal komme fra flyplassen med bagasjen min.

Flyet fra Torp var veldig forsinket grunnet tett tåke, og jeg rakk akkurat Zürich-flyet ved å spurte fra gate til gate. Det klarte ikke bagasjen min. Når drosjen kommer skal jeg gå og kjøpe en flaske billig Riesling fra området. Vin er det eneste som mangler akkurat nå. Da er livet ganske godt!

Våren kom mens jeg var i Oslo, på jobbintervju hos BBS og Telenor.

Hos BBS var det en full dag med tester, for min del fra åtte om morgenen til syv på kvelden. Det var personlighetstester, gruppeoppgaver, case og intervjuer. Noe minnet som Eksperter i Team, men alt var veldig profesjonelt utført. Det eneste som manglet var faglige spørsmål. Men jeg antar de har vurdert meg faglig ut fra det første intervjuet, og nå bare er interessert i den kandidaten som passer best personlig. Det var fem stykker som konkurrerte om én trainee-stilling, og jeg får svar uken etter påske.

Hos Telenor hadde jeg søkt en sommerjobb, men de var vel så interessert i at jeg søkte på en fast jobb. Så intervjuet der handlet om begge mulighetene. De spurte masse faglige spørsmål, blant annet om hva jeg gjorde i Under Dusken. Og de fortalte interessante ting om Telenor. Sammen med praktbygget deres på Fornebu ble jeg veldig imponert!

På slutten av intervjuet ba de om to minutters timeout, og gikk ut av rommet. Da de kom tilbake tilbød de meg sommerjobb på stedet. Det takket jeg ja til. Videre håper de å tilby meg fast jobb, men det er en større prosess. Endelig svar på den får jeg også litt etter påske. En fast stilling vil i så fall være istedet for sommerjobben.

Så uansett hva som skjer, blir det en sommer på Fornebu. Om jeg pendler inn fra Tønsberg, eller finner et billig sted i Oslo, har jeg enda ikke bestemt. Jeg har jo god tid. Det deilige er at sommeren er sikret!

1 kommentar:

  1. Gratulerer med sommerjobb. Det er deilig å ha på plass:)

    Artig med disse omfattende intervjuprosessene. Det er spennende og en litt anderledes utfordring du ikke får hver dag.

    SvarSlett